REMO: de gps voor textielrecycling

Als het om textielrecycling gaat, weten veel kledingbedrijven niet waar ze moeten beginnen. Waar kunnen ze hun opgehaalde kleding naartoe brengen? Hoe komen ze aan gerecycled textiel? En wie kan het verwerken? REMO (The Recycle Movement) wijst de weg met haar uitgebreide netwerk van leveranciers, vervezelaars, spinners, wevers en confectiebedrijven. In die rol is REMO ook betrokken bij een aantal pilotprojecten van het Europese LIFEproject ECAP: European Clothing Action Plan.

Frankenhuis_textielrecycling

Oprichter Martin Havik begon REMO in 2008. Na zijn carrière als profwielrenner belandde hij in de textielindustrie in Italië. ‘Via mijn eigen textielinkoopkantoor in Prato leerde ik uit eerste hand hoe textielrecycling werkt: van de vezels tot aan de spijkerbroek.’ Ook zag hij hoe de textielwereld in elkaar zat. ‘Het zijn allemaal individuele eilandjes die hun eigen product beschermen. Met REMO hoop ik, naast mijn bijdrage aan een gezondere planeet, samenwerking en transparantie te creëren. De textielindustrie is tenslotte de op een na grootste vervuiler, 1 shirt staat gelijk aan 2600 liter water. Dat kan zo niet langer doorgaan.’

Gps-functie

Er zijn maar weinig bedrijven die gerecycled textiel kunnen verwerken tot nieuwe kleding. REMO weet ze te vinden en te verbinden met kledingfabrikanten, zoals ASOS en MUD Jeans. Havik: ‘Wij weten de routes en functioneren als een soort gps. Met ons netwerk en onze kennis maken we de recycleketen compleet. Dat scheelt bedrijven een hoop geld en uitzoekwerk.’

Textielrecycling inzichtelijker maken

Helaas is duurzame kleding is nog niet ‘hot’. Kledingfabrikanten worstelen met de vraag hoe ze duurzame broeken, shirts, truien en topjes effectief in de markt kunnen zetten. Marieke Koemans-Kokkelink is Sales Director bij REMO en denkt hierover mee. ‘We willen met textielrecycling inzichtelijker maken hoe bedrijven duurzamer kunnen produceren. Ook willen we de consument bewust maken van recycling van kleding. Daarom heeft REMO de REMOkey bedacht. Dit is een label waarop staat hoeveel procent van het eindproduct gerecycled is en wat de milieuwinst is. Via een QR-code kunnen klanten precies zien welke weg het textiel heeft afgelegd. Hiermee hopen we consumenten ervan bewust te maken dat het zin heeft om oude kleding in te leveren en gerecycled textiel te kopen. En een kledingbedrijf laat met het label zien dat het duurzaam en transparant is.’

REMO en ECAP

Havik: ‘Uiteindelijk is ons grote doel om de textielberg kleiner te maken en minder water en energie te verspillen en de CO2-uitstoot te reduceren.’ Om dat doel te realiseren, werkt REMO samen met andere duurzame bedrijven en overheden. Zo adviseren ze binnen ECAP in verschillende pilotprojecten bedrijven over textielrecycling en over welke ‘route’ ze het beste kunnen nemen. Daarnaast helpt REMO hen om hun MVO-doelstellingen te behalen en tastbaarder te maken. Voorbeelden van pilots waar REMO in meedacht zijn de pilot van ASOS, Blue LOOP Originals/Blycolin, HAVEP en kledingketen JBC.

Over ECAP

In ECAP werkt Rijkswaterstaat samen met de Britse organisatie WRAP, het Danish Fashion Institute, de Nederlands-Engelse organisatie MADE-BY en de London Waste and Recycling Board. Samen willen de partijen de hoeveelheid kleding die in Europa wordt gestort of verbrand verminderen met 90.000 ton per jaar in 2019. Ook streeft ECAP naar een besparing van waterverbruik en een vermindering van CO2-emissie. Eén van de onderdelen die Rijkswaterstaat in ECAP begeleidt, zijn de pilots voor F2F (Fiber2Fiber). Hierin worden bedrijven uitgedaagd om textiel te produceren met een groot deel gerecycled textiel. ECAP krijgt steun van het EU-programma LIFE en heeft een omvang van 3,6 miljoen. Het project duurt tot maart 2019.

Meer info? Kijk op remokey.com