Circulair ontwerp: Strategie
Ons lineaire systeem van delven, produceren, gebruiken en afdanken is onhoudbaar. Daarom werken we toe naar een circulaire economie. De circulaire economie draait om preventie, waardecreatie en waardebehoud. Circulair ontwerp vormt daarvoor de basis.
Het uitgangspunt is om zowel economische als sociale en ecologische waarde te creëren en te behouden. Preventie gaat over minder grondstoffengebruik, ook door minder te produceren en te consumeren. Circulaire producten en diensten moeten concurrerend zijn en blijven, en sociale en ecologische waarde toevoegen. Het streven is de waarde van producten en materialen zo lang mogelijk te behouden.
Op deze website gaan we vooral in op ontwerpstrategieën voor waardebehoud.
Drie centrale thema's
Vanuit het perspectief van waarde behoud staan drie ontwerpstrategieën centraal:
Bekijk ook voor meer uitleg de Animatie circulair ontwerp.
Context van het ontwerp
Het succes van een circulair ontwerp hangt sterk samen met het verdienmodel, de organisatie van de keten en de reactie van de consument. Afhankelijk van de marktpositionering en het gebruik kiezen ontwerpers een ontwerpaanpak voor het circulaire product.
Lees meer op de pagina De ontwerpcontext.
Waardebehoud in beeld
Deze afbeelding is een deel van de visual Circulair ontwerp.
Inspiratiegids
De Inspiratiegids circulair ontwerp (pdf, 3.1 MB) presenteert twaalf uiteenlopende voorbeelden van circulaire producten, die variëren van verpakkingen tot elektronische producten, tot materialen voor in de bouw. Laat je door deze gids inspireren om aan de slag te gaan met de circulaire economie!
Bekijk ook op deze site de voorbeelden van circulair ontwerp.
Interessante links
- Re-think sessie, Inspiratiedag bedrijfsafval VANG Buitenshuis, 6 november 2020
- Webinar Van bezit naar gebruik: Hoe overtuigen we de gebruiker
- Ontwerpstrategieën van Circo
Zelf circulair aan de slag?
Ben je geïnspireerd en wil je zelf ook graag circulair aan de slag? Doe dan mee aan een Circo training, en ontdek de businesskansen voor jouw organisatie.