Circulair ontwerp - Fairphone
Een smartphone wordt gemiddeld elke twee jaar vervangen door een nieuwer model.
De oude telefoon verdwijnt dan vaak ergens in een lade omdat deze kapot is of niet meer voldoet aan de verwachtingen. Zonde, want het kost ontzettend veel energie en zeldzame materialen om een telefoon te produceren.
Oplossing: eerlijke smartphones met modulair ontwerp
Fairphone geeft een tegengeluid aan de fast moving consumentenelektronica door eerlijke smartphones te produceren. De Fairphone 2 is sinds 2015
op de markt en is speciaal ontwikkeld om lang mee te gaan.
Hoe werkt het?
Het modulaire ontwerp stelt gebruikers in staat het product zelf te repareren. Wanneer er iets kapot gaat kunnen ze een nieuwe module bestellen en in een paar eenvoudige stappen de reparatie zelf uitvoeren. Een zeer vernieuwende aanpak voor een elektronicaproducent. Zo hoopt Fairphone een gemiddelde levensduur van wel vijf jaar te realiseren.
Het ontwerp
- Zes modules: de telefoon bestaat uit zes modules, eenvoudig te vervangen om het product te repareren. Deze modules verhelpen de meest voorkomende defecten in smartphones.
- Upgraden: sinds 2017, kunnen Fairphone 2 bezitters hun cameramodule eenvoudig upgraden naar een betere variant. Fairphone bewijst hiermee dat upgraden van electronica mogelijk is.
- Software updates: kritiek voor het goed functioneren van de telefoon, maar ook steeds lastiger omdat de chipset veroudert.
- Recyclebaar: het modulaire ontwerp bevordert de recyclebaarheid van de telefoon. De verschillende modules kunnen verwerkt worden in specifieke recyclingprocessen, zodat er meer waarde wordt teruggewonnen. Maar dit gebeurt toch nog niet in de reguliere recycling. Op dit moment wordt alleen de batterij ingezameld en goud, koper en andere dure materialen teruggewonnen, terwijl zeldzame materialen hierbij verloren gaan.
De keten
- Social enterprise: Fairphone is een social enterprise. Geld verdienen is niet hun hoofddoel, maar een middel om milieu- en sociale duurzaamheid te bereiken. Voor 4 conflictmaterialen hebben ze de volledige supply chain in kaart gebracht, van de mijn tot de consument. Nu zet Fairphone stappen om 8 andere materialen in kaart te brengen en de werkomstandigheden voor duizenden mijners te verbeteren•
- Vraag naar modules: nu de Fairphone 2 drie jaar op de markt is zien ze de vraag naar nieuwe batterijen en connector-modules (voor het inpluggen van de oplader en koptelefoon) toenemen. De vraag naar nieuwe beeldschermen is vrij constant.
- Componenten: veel componenten worden ingekocht. Deze producenten zijn afhankelijk van verkoopaantallen, en werken nog niet volgens het circulaire gedachtegoed. Deze componenten zijn dus niet ontwikkeld voor een lange levensduur. Repareerbaarheid van de telefoon is daarom extra belangrijk.
"De verschillende modules zijn gekozen door te kijken naar de meest voorkomende defecten in smartphones.
Wanneer er iets kapot gaat is dit in de Fairphone eenvoudig te repareren."
Het verdienmodel
- Koop of met abonnement: de Fairphone 2 is zowel te koop als verkrijgbaar met een abonnement. Sinds 2013 heeft Fairphone zo’n 160.000 telefoons verkocht.
- Onderzoek naar 'as-a-service': Fairphone onderzoekt de mogelijkheid om hun telefoons aan te bieden ‘as-a-service’ en zoekt partners om dit mee te testen. Een gebruiker betaalt voor het gebruik van de telefoon, maar Fairphone blijft eigenaar en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van het product. Dit business model geeft een extra prikkel om te ontwerpen voor goedkope reparatie en onderhoud, en geeft meer controle over de grondstoffen in de telefoon omdat Fairphone eigenaar blijft.