Inspiratievoorbeelden
Resultaten
In de voorbereiding naar de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel is een bedrijfseffectentoets uitgevoerd. De uitkomst hiervan worden in het eindrapport Bedrijfseffectentoets UPV textiel weergegeven.
80% van de milieu-impact van een product wordt bepaald in de ontwerpfase. Daarom is het belangrijk om textielproducten vanaf het begin circulair te ontwerpen zodat een kledingstuk zo lang mogelijk meegaat. Lees hoe dat werkt.
In de economie van de toekomst wordt textiel nooit afval. Dat vraagt om circulaire businessmodellen. Wacht niet maar start en experimenteer.
In de economie van de toekomst wordt textiel nooit afval. Hier draait het om het waardebehoud van een product zodat we dat product langer kunnen gebruiken. Dat vraagt om circulaire businessmodellen.
De Dutch Circular Textile Valley (DCTV) wil draagvlak creëren voor een circulaire transitie binnen de kleding- en textielbranche. Lees hoe vier DCTV-hubs daaraan bijdragen.
Als onderdeel van het Europese Clothing Action Plan (ECAP) werkte Rijkswaterstaat tot eind 2019 aan de verduurzaming van de kledingindustrie. En daarmee was het een van de partijen die duurzame kleding voor het eerst op de Europese agenda zette. Hier vind je enkele resultaten
Via een mLCA is een methodiek ontwikkeld om de hoogwaardigheid van recyclingprocessen te bepalen. Uit de mCLA blijkt dat recycling tot milieuwinst leidt.
Recycling van textiel zou een flinke bijdrage kunnen leveren aan een circulaire textielketen. Onderzoek naar de hoeveelheid textielvezels die momenteel vezel-tot-vezel gerecycled kunnen worden, biedt inzicht in hoeveel vezels er in de huidige markt theoretisch beschikbaar zijn.
Hoeveel textiel gooien mensen in Nederland jaarlijks weg? En wat gebeurt er met al dat afgedankte textiel? Bekijk het in de massabalans textiel 2018.
In Nederland gooien we veel textiel weg. Een deel dragen mensen weer als tweedehands, een ander deel gaat naar recycling of verbranding. Wilt u de cijfers weten, kijk dan in de Massabalans 2022.