Wat ontbreekt in de opleidingen voor circulair ontwerpen om de transitie naar de CE te versnellen?
Wat ontbreekt in de opleidingen voor circulair ontwerpen om de transitie naar de CE te versnellen?
Hoe maak je repareren aantrekkelijker? Hoe kunnen ontwerpers consumenten helpen om minder of anders te kopen? Of hoe zorgen circulair ontwerpers ervoor dat hergebruik van een product de standaard wordt? Allemaal vragen die centraler zouden moeten staan bij het opleiden van circulair ontwerpers. Hier valt nog veel te winnen. Dat komt naar voren uit een verkenning van Partners for Innovation, die dit onderzocht in opdracht van Rijkswaterstaat.
Kritisch denken
Volgens het rapport kunnen ontwerpers kritischer leren nadenken over waarom circulair ontwerpen nodig is. Door uiteenlopende invalshoeken mee te nemen in de opleiding, ontdekken ze dat er meer bij komt kijken dan techniek alleen. Een van die invalshoeken is bijvoorbeeld duurzaam burgerschap, waarbij studenten zelfstandig en kritisch nadenken over de rol van consumptie en de gevolgen hiervan op het milieu.
Studenten moeten, volgens het rapport, beter begrijpen hoe alle onderdelen van een keten met elkaar verbonden zijn. Hierbij moeten ze bij het ontwerp al bedenken wat er met een product gebeurt als het aan het einde van zijn levensduur is. Kunnen bepaalde onderdelen hergebruikt worden of kun je het product weer recyclen tot de oorspronkelijke productiegrondstof? Zo leren studenten na te denken over de levenscyclus van producten en de milieu-impact van materialen en productie. Dit moet leiden tot betere ontwerpkeuzes en hoe deze het systeem hieromheen beïnvloeden.
Meer dan technologie
Hierbij komt meer kijken dan alleen technologie en business. Uit het rapport blijkt dat de ‘menselijke kant’ vaak nog ontbreekt bij opleidingen voor circulair ontwerpen. Studenten moeten leren om ook gebruikers te betrekken bij hun ontwerp. Zo kunnen ze hen via communicatie laten zien waarom ze voor duurzamere of circulaire materialen kiezen.
Studenten die meer producten uit elkaar halen of repareren, zullen ze betere circulaire ontwerpers worden. In het rapport valt te lezen dat studenten nu te weinig sleutelen aan producten en hierdoor te weinig weten over hoe producten worden verwerkt.
Meer weten?
Wil je meer weten? Of meepraten over dit onderwerp? Dat kan! Neem dan contact op met F.poppelaars@partnersforinnovation.com. Op 7 december om 14.00 uur organiseert Rijkswaterstaat een Ronde Tafel Discussie over wat er momenteel ontbreekt in het circulaire onderwijs. Circulair ontwerpers, onderwijsexperts en beleidsmakers zijn van harte welkom om mee te denken over wat er beter kan.