Circulair ontwerp - Herbruikbare verzendverpakking
Meer dan 200 miljoen pakketjes is heel veel afval
Per jaar bezorgt PostNL meer dan 200 miljoen pakketjes, bijna allemaal verpakt in een doos of kunststof zak: dit is veel verpakkingsmateriaal en ook veel afval. Consumenten zijn hier niet blij mee, al die lege dozen en zakken zijn onhandig in huis en daarnaast ook niet duurzaam.
Elk jaar worden meer pakketten verstuurd. Hoog tijd dus voor onderzoek naar alternatieve manieren van verpakken.
Een oplossing: herbruikbare verpakking
Eind 2018 testte PostNL een herbruikbare verpakking in een pilot in de regio Zwolle, samen met FuturumShop. Dit is een online shop voor wielrenners en mountainbikers.
Hoe werkt het?
Het concept is simpel: De postbezorger belt aan en de klant opent de verzendverpakking. De ontvanger krijgt alleen de inhoud van het pakket, de verpakking wordt weer meegenomen door de bezorger. De bezorger levert de lege herbruikbare verpakkingen af bij het distributiecentrum van waaruit ze weer teruggaan naar FuturumShop, klaar voor het verpakken van nieuwe producten.
Het ontwerp
- Herbruikbare verpakking: gemaakt van een flexibele kunststof, met een metalen rits voor de afsluiting en een hoesje voor een adreslabel.
Een flexibele verpakking bespaart ruimte in de bestelbus, want er wordt geen lucht vervoerd. En is daarom ook duurzamer. - Testen en aanpassen: de verpakking is speciaal ontwikkeld voor de pilot, en daarom nog niet geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld bleek dat de rits moeilijk open ging. Daardoor duurde het openen van de verpakking door de consument lang en dat kostte de bezorger te veel tijd. In een volgend
model zal dit worden aangepast. - Ontwerpen voor recycling: het uiteindelijke ontwerp van de verpakking
moet goed recyclebaar zijn door het gebruik van slechts één type kunststof voor de zak en de geïntegreerde etiketenvelop. Ook wordt onderzocht
of het mogelijk is gerecycled kunststof of andere duurzame materialen te gebruiken.
De keten
- CO2 besparing: wanneer een verpakking 1000 keer wordt hergebruikt wordt er 138gr CO2 bespaard per bezorging doordat er geen éénmalig verpakkingsmateriaal meer nodig is.
- Direct retour: de herbruikbare verpakking wordt bij bezorging direct weer meegenomen. Op deze manier zijn er minder verpakkingen nodig, en blijft de klant niet met een lege verpakking thuis zitten.
- Oplossingen bij opschaling: tijdens de pilot stuurde klanten hun product in een oude verpakking die ze nog in huis hadden retour. Wanneer het concept wordt opgeschaald
zal hier nog een andere oplossing voor worden gezocht.
"Doordat de herbruikbare verpakking flexibel is wordt er tijdens transport
geen lucht vervoerd.Dit bespaart ruimte in de bestelbus en is daarom ook duurzamer."
Het verdienmodel
- Succesvol: de pilot was succesvol en kreeg positieve reacties van klanten. PostNL verkent nu de mogelijkheden voor een tweede pilot voor het testen van de verpakking op grotere schaal en voor andere type producten.
- In de markt zetten: wanneer de herbruikbare verpakking in verdere tests een succes blijkt gaat PostNL verkennen hoe de verpakking het best in de markt kan worden gezet, bijvoorbeeld als een service voor webwinkels.
- De rol van de bezorger: dit is essentieel voor de herbruikbare
verpakking, en anders dan bij een standaard bezorging. De bezorger moet wachten tot de consument de verpakking heeft geopend en de lege verpakking weer meenemen. Dit kost meer tijd en is daarom ook duurder. Maar op andere plekken worden weer kosten bespaard omdat deze verpakkingen langer meegaan.