Snackbarketen Kwalitaria


Al jaren wilde snackbarketen Kwalitaria af van plastic wegwerpverpakkingen. Na diverse pilots stapte het bedrijf dit jaar over op herbruikbare bekers en bakjes. Joep Leemans, algemeen directeur Food Franchise Company (de franchisegever van Kwalitaria) en Lena Xie, eigenaar van snackbar Kwalitaria Buitengewoon in Almere, schatten dat met de overstap meer dan 100.000 wegwerpbekers en -bakjes zijn bespaard sinds juli 2023.

Datum: juni 2024

"De uitdaging zat vooral in het briefen van het personeel en de uitvoering"

Hoe werkt het?

Leemans: 'Kwalitaria koos drie jaar geleden voor kartonnen wegwerpverpakkingen met een coating op waterbasis. Onderzoek leerde ons  dat voor de hechting aan het karton toch polymeer is gebruikt, ofwel plastic. Weliswaar minder dan één procent, maar toch is het een plastic verpakking. Dit jaar hebben we vanuit het hoofdkantoor besloten de 136 filialen een pakket van herbruikbare verpakkingen aan te bieden.'

Xie: 'Als filiaal kunnen we zelf invulling geven aan de wensen van het hoofdkantoor. Voor consumptie ter plaatse gebruiken we porselein voor borden en sausbakjes, en glazen voor milkshakes. Ook kunnen mensen een milkshake in een herbruikbare plastic beker krijgen. Vaak zijn het jongeren die daarom vragen. Alleen wanneer mensen enkel een los frietje of losse snack komen halen, gaat dat in een plasticvrij puntzakje.'

Wat zijn de eerste resultaten en waarom werkt het?

Xie: 'We houden heel veel materialen over in onze voorraad, qua wegwerpverpakkingen. Voorheen bestelden we vaak bakjes en bekers, en dat wordt steeds minder. De prullenbak in het restaurant zit veel minder vol dan voorheen. We hebben ook weleens gehad dat mensen hun herbruikbare beker van een grote fastfoodketen meenemen, en die bij ons laten bijvullen.'

Leemans:  ‘’In totaal hebben alle snackbars zo’n 100.000 wegwerpbekers en -bakjes bespaard in minder dan een jaar. Door wegwerpverpakkingen weg te laten voor consumptie in de snackbars maakten we een makkelijke overstap voor franchisenemers en klanten.’’

Voor welke uitdagingen stonden jullie?

Xie: 'De uitdaging zat vooral in het briefen van het personeel en de uitvoering, omdat het nieuw was.  Het personeel moet onthouden dat alles op borden moet en zorgen dat producten niet op verkeerde borden terechtkomen. Maar hier hebben we een oplossing voor bedacht: op de kassa zetten we achter ieder product een bepaald symbooltje dat aangeeft dat het op hetzelfde bord geserveerd wordt.'

'Vierkantjes moeten bij elkaar op een bord, driehoekjes, rechthoekjes, kruisjes, en zo verder. Op een gegeven moment werd het een automatisme. Ik informeer nieuw personeel altijd direct over onze situatie. Verder loopt het gewoon goed.'

'Soms vragen klanten naar de nieuwe regelingen, dat geldt vooral voor take-away. Daar kunnen mensen zelf kiezen voor herbruikbare verpakkingen. En soms is het al druk genoeg en dan kun je dat soort vragen er eigenlijk niet bij hebben. Nu mensen wat meer gewend zijn, gaat dat al beter.’’

Welke stappen willen jullie nog zetten?

Xie: 'We willen zo min mogelijk wegwerpplastic gebruiken en daarvoor hebben we genoeg herbruikbare borden, bakjes, bekers en glazen. We willen ook graag dat ons personeel zo veel mogelijk de herbruikbare bakjes voor take-away aanbiedt. Hopelijk kunnen we meer mensen bewust maken van de impact van de wegwerpverpakkingen, om het milieu een beetje te helpen.'

'Tegelijkertijd moeten we ook geld blijven verdienen en als we een té groen imago krijgen, gaan klanten misschien naar de overburen die deze stappen niet zetten. Het is zoeken naar een balans. Maar we willen wel graag bijdragen aan een beter milieu. Het beste zou zijn als alle wegwerpverpakkingen eruit gaan. Het zou helpen als we als sector allemaal dezelfde stappen zouden zetten.'

Drie tips voor een succesvolle omslag naar herbruikbare bekers bij snackbars

  • Neem je personeel mee en zorg voor een goede briefing
  • De ondersteuning vanuit hoofdkantoor helpt alle filialen om stappen te zetten
  • Helemaal overstappen op herbruikbaar zorgt voor minder verwarring bij klanten en meer efficiëntie bij personeel