Onderzoeksrapporten
Resultaten
Deze rapportage onderzoekt de gedragsimpact van maatregelen gericht op het verminderen van de koopprikkel. Hiervoor zijn zeven beleidsmaatregelen geanalyseerd aan de hand van inzichten uit literatuur en expert opinion.
Hoe vaak mensen laten mensen al circulair gedrag laten zien zoals spullen verkopen, tweedehands kopen, repareren of recyclen. Is er sprake van een circulaire mindset?
We brengen in kaart wat belemmeringen zijn van consumenten om te kiezen voor tweedehands meubels en krijgen daarmee inzicht in kansrijke aangrijpingspunten om verschillende doelgroepen te bereiken.
Met deze flitspeiling verkrijgen we inzicht in wat burgers doen met meubels die ze niet meer willen of niet meer gebruiken. Danken ze meubels af of krijgen deze een tweede leven, en welke factoren spelen hierbij een rol?
Deze verkenning richt zich op manieren om burgers te stimuleren minder te consumeren, met specifieke aandacht voor gedragsverandering die het gebruik van textiel, elektronische apparaten en meubels vermindert.
Deze gedragsstrategie richt zich op gedragsverandering van burgers. Kernpunten zijn het vergemakkelijken van circulair gedrag, benutten van drijfveren, obstakels wegnemen en het verankeren van een duurzame identiteit.