Ministerie
In 2050 wil Nederland volledig circulair zijn. Circulair beleid is erop gericht de omgeving zó in te richten, dat deze circulaire keuzes van burgers en bedrijven stimuleert. Op deze pagina’s vind je recente gedragskennis en praktische inzichten om je te ondersteunen bij het ontwikkelen van circulair beleid.
Verder naar:
Gebruik onze toolboxen
Toolbox river cruises

Deze toolbox geeft tips voor gedragsinterventies op riviercruises, zodat reizigers geen vochtige doekjes meer in het toilet gooien.
Toolbox sigarettenfilters

De middelen in deze toolbox helpen voorkomen dat de filters op straat belanden, door rokers te stimuleren ze in de afvalbak te gooien.
Toolbox voor supermarkten
Met de materialen in deze toolbox kun je personeel en klanten stimuleren zwerfafval te voorkomen of op te rapen en weg te gooien.
Gedragstips
Sociale norm inzetten voor een schone buurt
De sociale norm is wat mensen denken dat het normale gedrag in een situatie is. Dit heeft een sterke invloed op hoe mensen zich gedragen, mensen passen hun gedrag dus vaak aan naar het gedrag van anderen.
Schiet jij gericht of met hagel?
Voordat je een oplossing bedenkt is het cruciaal om eerst een gedegen probleemanalyse te doen. Deze analyse helpt om de situatie, doelgroep en oorzaken helder te krijgen. Je weet dan waarom je doelgroep het gedrag wel of niet uitvoert.
Consuminderen maakt toch gelukkig
Biedt alternatieven aan die langdurig geluk bevorderen, zoals sociale of culturele ervaringen. Of bied reparatiemogelijkheden in winkelstraten en andere AAA-locaties. Dit helpt de overgang naar een circulaire economie zonder afbreuk te doen aan het welzijn van mensen.
Stimuleer levensduurverlengend gedrag
Richt gedragscampagnes in op eenvoudige gedragingen die voor veel mensen relevant voelen, zoals het weggeven of repareren van spullen. Bouw pas later op naar moeilijker levensduurverlengend gedrag zoals refurbished producten kopen.
Inspirerende onderzoeken
Steeds meer ondernemers omarmen circulariteit, maar de consument blijft achter. Dit onderzoek van Duwtje en Copper8, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, laat zien waar ondernemers op inzetten om consumenten écht te activeren tot circulaire keuzes. Op basis van literatuur en interviews met 14 circulaire ondernemers biedt het rapport gedragsinzichten over motivatie, gemak, weerstand en normen. Het beschrijft kansen en knelpunten voor verschillende circulaire businessmodellen, en geeft concrete adviezen hoe bedrijven hun aanbod beter kunnen laten aansluiten op de wensen van de consument.
Deze publicatie geeft inzicht in de behoeften en uitdagingen van de textielsector op het gebied van de implementatie van beleid voor circulair (consumenten)gedrag. Het rapport biedt beleidsmakers en brancheorganisaties concrete aanbevelingen om bedrijven beter te ondersteunen bij het implementeren van circulair beleid.
Deze publicatie geeft inzicht in de behoeften en uitdagingen van de meubelsector op het gebied van de implementatie van beleid voor circulair (consumenten)gedrag. De sectorrapporten bieden beleidsmakers en brancheorganisaties concrete aanbevelingen om bedrijven beter te ondersteunen bij het implementeren van circulair beleid.