Inzicht in gedrag van starters, studenten en bedrijven
Datum van publicatie: december 2023
In het onderzoek brengen we in kaart wat belemmeringen zijn van consumenten om te kiezen voor tweedehands meubels en krijgen we inzicht in kansrijke aangrijpingspunten om verschillende doelgroepen te bereiken. Met als doel dat de afzet van meubels via o.a. Circulaire Ambachtscentra wordt vergroot en dat het aanbod van tweedehands meubels beter aansluit op de vraag naar tweedehands meubels.
Verder naar:
Lees het volledige rapport
Selectie van de belangrijkste inzichten uit het rapport
Wat wil je bij de doelgroep veranderen?
We willen dat studenten, starters en bedrijven meer tweedehands meubels kopen.
Welke factoren beïnvloeden dit gedrag?
Studenten: lage kosten van tweedehands, scepsis over de kwaliteit, tweedehands meubels zoeken zien als leuke activiteit en het self-efficacy.
Starters: kosten besparen, drank naar efficiëntie, self-efficacy tweedehands kopen, kennis en vaardigheden en de descriptieve norm.
Bedrijven: tijd, scepticisme over mogelijkheid inkopen in grote partijen, tweedehands kopen in conflict met huidige inkoopcontracten, hogere eisen aan hygiëne en brandveiligheid en drang naar efficiëntie.
Welke maatregelen kunnen het gedrag veranderen?
Een elftal maatregelen zijn geopperd en te zien op onderstaande figuur. Deze maatregelen moeten nog in de praktijk getest worden.
Wat zijn de belangrijkste resultaten?
Aanknopingspunten en maatregelen voor vervolgonderzoek.
Enkele van deze maatregelen worden op dit moment getest samen met kringlopen en ambachtscentra.